Hösten har bjudit på flera fina, soliga och vindstilla dagar. Perfekt för utomhus-/antenn-arbete!
Vi har passat på att lagat vårt trasiga nätverk samt monterat ny kortvågs-antennen.
Både wlan-länken och kortvågen har varit QRT i över ett års tid. I kopplingsdosan för TP-kabeln hade det gått in vatten med avbrott som följd. KV-antennen, som var en dipol av G5RV-typ, hade blåst ner… Ny TP-kabel samt kopplingsdosa är nu installerad.
Därmed är vår APRS i-Gate samt MMDVM-nod åter online!
Innan vi kunde hissa upp en ny KV-antenn insåg vi att vi måste röja upp i vegetationen. Grenar och buskar som brett ut sig under åren utgjorde hinder för antennen. Vissa grenar var till-och-med på väg att växa in i fackverksmasten! Så, efter några timmars röjande i buskaget så kunde vi till slut hissa upp vår nya antenn som denna gången är en Windom av typen FD4. Alltså en o-symetrisk dipol med 6:1 balun i matningspunken. Antennen kan användas för banden 80/40/20/17/12/10m. En eventuell mindre missanpassning kan normalt en inbyggd tuner i radion hantera.



